CRONEWSPHOTOGALLERYMEDIAFANCLUB

Interview s Psaikem Dinem & Sebastianem Schweizerem o "Easy Does It: Cro, die Maske und der ganze Rest"

16. october 2014 at 13:32 |  Interviews
Jak to přesně bylo, když se z Carla stal Cro, o kterém se skoro přes noc začalo mluvit po celém Německu? Tenhle příběh nám teď jeho společníci, tedy jeho DJ Psaiko.Dino a zakladatel značky Chimperator, Sebastian Andrej Schweizer, povypráví. Osmého října vyšla knížka "Easy does it: Cro, die Maske und der ganze Rest", tedy "Cro, maska a to vše okolo" - motiv "Easy does it" souvisí s prvním opravdovým hitem od Croa. rap.de se s oběma autory setkal, vyptal se jich, co je k napsání knihy vedlo, a pak už se mluvilo přímo o Carlových začátcích
.

rap.de: Kdy jsi dostal ten nápad, podtrhnout strmý vzestup slávy Cro ještě tím, že o něm podáš svědectví v knižní podobě?

Psaiko.Dino: Byl to jen takovej výstřel do tmy, napadlo mě to na nějaké párty, nebo tak. Pak jsme si nad tím sedli a řekli si, proč ne, máme teď tolik času, tak do toho pojďme! Potom jsme se na týden v Barceloně zamknuli v hotelovým pokoji a bušili do stroje. Večer jsme si to pak vždycky navzájem četli, abychom viděli, kam se ten druhej posunul. A teď sedíme tady u vás.


rap.de: Takže to znamená, že jste za jeden týden napsali celou knihu?

Psaiko.Dino: Správně, včetně kompletní korektury. My nad tím ale opravdu seděli každej den a pořád. Chtěli jsme proto někam, kde nás nikdo nebude rušit, někam, kde se na nás nikdo nedozvoní.


rap.de: Proč tedy padl výběr zrovna na Barcelonu?

Psaiko.Dino
: To je přece úplně logický další krok (smích). Jo, vůbec nevím, jak jsme přišli na Barcelonu.

Sebastian Schweizer: Měli jsme vždycky nutkání udělat něco podobnýho, pořád jsme o tom mluvili. Takže já jsem napsal půlstránku nápadů a Psaiko taky půlstránku, pak jsme to porovnali a viděli, že takhle na nic nepřijdeme.

Psaiko.Dino: Jo, pravda, teď se mi to vybavuje (smích)

Sebastian Schweizer: Takže jsme si pak řekli, budem za velký autory a pojedeme to spáchat do Dánska, do nějakého starého srubu, vezmeme si tam víno a kouření, zatopíme v krbu a budeme mít pohodičku. Takhle jsme si to představovali. Pak jsme napsali kolegovi Loeschovi z Chimperator Live. Ten si myslel, že Barcelona nás vyjde mnohem levněji než Dánsko nebo Finsko. Tak my na to: ok, jedem do Barcelony. Ale bylo to samozřejmě jedno, mohli jsme to sepsat i v Brémách nebo kdekoliv jinde. Hotelový pokoj jsme vlastně vůbec neopouštěli.

Psaiko.Dino: A byl bez oken. Chodili jsme akorát ven na dvorek.


rap.de: Kniha je mylně představována jako biografie Cro, tak tomu ale není.

Sebastian Schweizer: Ne. Nezabýváme se tím, jak Cro vyrůstal, jak se měl ve školce, jak poznal svou první holku. Vůbec ne. Je to o tom, jak jsme poprvé Carla potkali, seznámili se s ním, jaké to tehdy poprvé bylo, jak se poznali Cro a Psaiko. Jakou jsme pro něj definovali strategii, první jednání s velkými společnostmi, jak jsme si tehdy říkali, jestli do toho máme jít sami nebo ne. Natáčení Easy proběhlo těsně po vydání prvního alba. A koncept knihy právě je, že na začátek jsme napsali obsah, deset kapitol, krátkej popisek ke každé, a potom už každý psal svou verzi ke každému období. Jednou se vypsal Psaiko z pohledu kapely, pak zas já z pohledu labels. Tak má čtenář k dispozici obě verze. V některých místech se to překrývá, každý si ale všímá něčeho jinýho, je to super, dostanete úplně všechno. Je taky vtipný, když Psaiko popisuje nějaký zážitek jinýma očima než já.


rap.de: Kniha je psána v bloggerském stylu. Byl to váš přístup?

Sebastian Schweizer: Nechtěli jsme psát žádnou povinnou literaturu. Cool, že to říkáš, vážně to mělo vypadat jako blog nebo deník. Chtěli jsme, aby se lidi už od začátku zapojili a bavilo je to číst.

Psaiko.Dino: Tak twittrovský…

Sebastian Schweizer: Jo, jako na twitteru. Naše hlášky, náš jazyk, chtěli jsme psát tak, jak mluvíme. To, co lidi doopravdy dělají, ať si to čtení potom užijí.


rap.de: Tenhle internetový jazyk se v knize promítá do hlášek jako "Wodka schnell Homie".

Sebastian Schweizer: (smích) Doufám, že teď už to neříkáme. Tehdy jsme to říkali pořád.

Psaiko.Dino: To je taky věc od Rosse-Ricka, ne? "Blowin Money Fast". Nee, to tehdy vyšlo s Casperem. Tehdy byl ještě s náma takovej insider. Casper to taky v nějakým songu použil. On přece rapoval na "Blowin Money Fast" a potom v intru řekl "Wir trinken Wodka schnell, Homie". Pro nás bylo důležitý, aby kniha vyšla v naší řeči a tyhle věci se nepřekládaly. Žádná extra spisovná němčina, tak, aby tomu rozuměl ten i ten zasvěcenec.


rap.de: V knížce se tu a tam objeví UB the Don. Kdo to je a proč se tam o něm tolik mluví?

Sebastian Schweizer: To je legenda Stuttgartu. Znáš ho třeba díky jeho dřívější spolupráci s Kodimey.

Psaiko.Dino: A taky byl na natáčení klipu k Traum.

Sebastian Schweizer: Je to každopádně náš společný kámoš, spolu s Kodimey. No jo, když vychytáte partu, vychází pak všechno. A když se přidá UB the Don, tak je všechno cool ještě desetkrát víc. Je to takovej násobitel. Je strašně vtipnej a rád se rozpovídá na velká témata (smích).


rap.de: Jak byl vůbec Cro zapojený do procesu psaní knihy?

Psaiko.Dino: Vlastně vůbec ne. Kromě toho, když namluvil předmluvu a objeví se i v audioknize.

Sebastian Schweizer: Napsali jsme tu knihu, pak jsme to dali Carlovi a všem klukům od Chimperator a domluvili jsme se, že si to přečtou a dají nám zpětnou vazbu. Davide Bortotbyl výkonný redaktor Juice, takový náš lektor. Vlastně jsme si s ním do každé kapitoly představovali menší interview. Ale Davide mínil, že to je zbytečně moc práce navíc. Takže jsme to rozhodli. Carlo napíše jenom předmluvu. A v audioknize se měl namluvit každý sám. Domluvit to bylo tehdy složitější než nahrát tu audioverzi. V audioknize máme i hudbu, speciální efekty a tak.


rap.de: V knize též stojí, že jste si rychle uvědomili, že Cro je absolutní stroj na hity. Bylo tomu vážně tak?

Psaiko.Dino: Jo. Každá píseň vám pak kurva dlouho zůstala v hlavě. Aspoň tak to tehdy pro mě bylo. Napřed jsem úplně nevěděl, v čem Kody a naši kluci vidí ten velkej potenciál. Pak už mi to přišlo cool, ale moje předtucha se potvrdila až s velkými hity.

Sebastian Schweizer: U "Einmal um die Welt" (Okolo světa) a "Wir waren hier" (Byli jsme tu) jsme na začátku měli k dispozici jen hodně hrubou verzi. A už jen to jsme mohli klidně pustit v rádiu. I když jsme tehdy měli jen to nejlevnější vybavení a základnu doma. To bylo super. Nechci nás prezentovat jako mega-profesionály, kteří přišli na něco, co nikdo dřív nikdy neslyšel. Jiným to tak nejspíš přišlo taky. No a my najednou stáli před vydáním "Easy" a jakmile začaly nabíhat kliknutí v neuvěřitelných číslech, tak se slavilo jak nikdy. Málem jsme zbořili studio. Někdy mám pocit, že by to ale bylo zajímavější bez netu a jen tak poslouchat, jak se o tom lidi baví a nečekovat pořád lajky. Hudba je potom kolikrát upozaděná.


rap.de: Tvůj život s Croem pokračuje. Můžeme i my čekat pokračování?

Psaiko.Dino: Jo, uměl bych si představit, že po čase navážu tam, kde jsme dneska přestali. Asi to bude hodně podobný jako to, co se děje teď (smích). Problém by mohl být v tom, kdybychom začali omílat témata pořád dokola. Rock am Ring tady, jinej masivní úspěch tam... Kdykoli jsme schopní napsat stovky nových stránek. Ale teď máme málo materiálu. Navíc bych teď měl spíš chuť na něco fiktivního.

Sebastian Schweizer: Nojo, časy, který v knížce popisujeme, byly boží. Protože bylo všechno tak nový. Teď už se neklepu, co o nás kdo řekne v TV, jako tehdy. Tehdy to bylo super zajímavý, Echo a tak. Ale všechno se tak opakuje. Možná to časem ztratí smysl. Pak se to třeba přenese na Psaika. Ale už jsme si říkali, co by kdyby, jestli spolu ještě jednou někde sedneme a něco napíšeme. Uvidí se.

 

Be the first one to judge this article.

New comment

Log in
  Don't you have your own web yet? Create it for free on Blog.cz.
 

Actual articles

Advertisement