CRONEWSPHOTOGALLERYMEDIAFANCLUB

Recenze: Cro - tru. // Review: Cro – tru. (Rap.de)

19. september 2017 at 12:10 | Cro Czech Team |  Articles

Cro je mrtvý. Nebo odloží masku. Nebo něco takového. Kolem toho, co má znamenat video "Baum" se vytvořila spousta teorií. Faktem je: Cro zní na "tru." jak vyměněný, avšak mu neubyla žádná z jeho kvalit. Ba naopak, došel dokonce kvalit nových a ty staré vypiloval."tru." je Opus Magnum (vrcholné dílo) o kterém sní každý umělec, především s něčím takovým teď nikdo nepočítal. Jedná se o album, u kterého se člověk zamyslí, zda-li přeci jen existuje něco jako dokonalé album, a zda tím albem není právě zmíněná deska. Ono "nejosobnější album" o kterém vždy slyšíváme v rozhovorech, ale které se tak zřídka kdy vidí. A to vše od bezstarostného vesnického kluka, který nechává zrudnout vztekem všechny rozené rapové patrioty, když je byť jen zařazen do jejich žánru.

Což je vlastně vtipné, jelikož lehkost a nenucenost, s jakou dokáže Cro sázet svůj text precizně do beatu, je přímo vzorová. Rapuje s lehkostí, jako by se bavil 24/7 jen v rýmech na 4/4- taktu a jako by nedělal nikdy nic jiného. Precizní, na sebe nalazené rýmy sází jeden za druhým bez toho aby zněly jakkoliv agresivně. Jsou jen dobře znějícím prostředkem ke splnění účelu. Co se týče techniky rapu, není CROovi co vyčíst, přímo naopak: Zvládá to s mnohem větší samozřejmostí než většina jeho kolegů, tudíž je potěšením jej poslouchat. Jestli jde o rap či zpěv, jeho vokální schopnosti již dosáhly takové úrovně, že se pro něj z každého beatu stává obrovské hřiště. Jednou věta zazní jen neptrně, podruhé emotivně věrně a nebo hlasitě zařvána - vše sedí jak šité přímo na míru.

Svou všestrannou zručnost Cro ukazuje též v roli producenta: Beaty, jejihž dojmové spektrum je velmi rozsáhlé, avšak spojující se do neuvěřitelně slaďeného celku, jsou vyprodukované do brutálních detailů. Přesnost, s kterou Cro pracuje jako tvořitel nových beatů, nechávají každou z jeho dříve zveřejněných tvoreb vypadat staře a každého producenta z povolání puknout závistí. Každé nastavení aparatury bylo nastaveno na milimetr přesně, každý tón sedí perfektně. A přitom všem se nikdy nedostaví pocit, že skladba postrádá hrany, či že se něco až kontroproduktivně pře-přemýšlelo. Namísto toho se venkovní vlivy promyšleně zpracovaly a předělaly na vlastní míru.

I promyšlené texty bodují, přes svou složitost mladistvou uvolněností. Skromnost, se kterou Cro vnímá svůj vývoj ke své existenci jakožto nehorázně bohatá superstár, je stejně tak sympatická jakožto autentická. Jeho způsob nezpoutaného myšlení, to že je snílkem s hlavou v oblacich, se velmi hodí k tomuto mladému švábovi. Také s vlastní budoucností a smrtí se zde vypořádává velmi filozofickým, ale velmi jasným způsobem. Jedině CROovo pátrání po perfekní ženě, které zabírá velkou část z onoho 17 popřípadě 20 písniček obsahujícího alba, je pochybným tématem, má přeci jen trochu zkreslenou představu. Toto nerealistické toužení to však dělá tak napínavým. Vyhovuje mu-li vším, stává se tím až moc perfektní a tudíž nudnou. Pokud s ní zaflirtuje a ona zaflirtuje nazpátek, dělá to z ní lehkou holku. Vše tohle Cro tematizuje originálním způsobem, třeba tím že si svou ženu snů sestaví v PC, jen aby ji následně hacknul a poslal do háje, jelikož nesnese onu idylu. To vše však zvládá nepůsobit namyšleně, spíše vede k uvěřitelnosti jeho ztracenosti při hledání a to slovo od slova.

Zajímavé jsou i volené přechody mezi jednotlivými písničkami. Tímto způsobem je "Unendlichkeit" logickou návazností na předešlou písničku "Baum", zmíněné písničky o hledání "té pravé" dávají až při správném sledu opravdu smysl a vysvětlují dané dilema. Příběhové linie táhnoucí se skrz na skrz albem "tru." jsou působivé. Hostování, která vedle Croa působí vesměs fádně - dokonce i Wyclef Jean, jsou milým zpestřením, nebyly by však vůbec nutné. Vzácně zvládne album udržet pozornost a nadšení posluchače po tak dlouhou dobu jakou trvá "tru." Ttoto album to však bez potíží zvládá. Protože zde souhlasí jednoduše vše. S tímto albem čerpá Cro z celého svého potenciálu naplno a ukazuje, jak rapovému tak i popovému Německu, jak má vypadat kombinace promyšleného perfekcionismu a nekřečovité uvolněnosti - a co vše umožňuje.

(c) cro-official-czech-fanclub-de.blog.cz / rap.de

Be the first one to judge this article.